Freya De Vos

Freya De Vos, deze naam werd me opgelegd bij mijn geboorte en draag hem nog steeds. De persoon die aan deze naam vast hangt studeert journalistiek in Brussel, wat bovendien ook de stad is waar ik mijn hart aan verloren ben.

Freya De Vos, ce nom m'a été donné à la naissance et je le porte toujours. La personne attachée à ce nom étudie le journalisme à Bruxelles, qui est aussi la ville sur laquelle j'ai jeté mon dévolu.


Interview door/par Lina El Bakkali
NL
Wat staat er bovenaan je bucketlist? Hoe wil je dat bereiken?
Gelukkig zijn, in elke zin van het woord. Ik hoop dat ik dat ben, maar ik denk niet dat je er ooit zeker van kunt zijn. Ik volg altijd mijn hart, wat naar mijn mening de weg naar gelukkig zijn is. 

Als je getuige zou kunnen zijn van een gebeurtenis in het verleden, heden of toekomst, welke zou het dan zijn?
Mijn begrafenis. Ik had graag geweten wat mijn familie zou zeggen wanneer ik er niet meer ben. Klinkt vrij egocentrisch, want vaak worden enkel de positieve kanten van een persoon herdacht op zo’n moment. Maar ik ben er zeker van dat kleien dingen die je nooit zelf hebt geweten over jezelf naar boven komen op zo’n moment. 

Met welk familielid heb je de sterkste band?
Mijn peter, wij spreken zonder woorden, zijn verdrietig zonder tranen en hebben lief zonder knuffels. 

Welke film of serie heeft je geraakt?
In La vitta è bella wordt duidelijk hoeveel men zou doen uit liefde. Veel, heel veel. 

Als je ervoor kon kiezen om voor altijd één bepaalde leeftijd te hebben, welke zou dat dan zijn? Waarom?
Ik zou dan graag 25 jaar zijn. Zelf ben ik nu 19 jaar oud, op mijn 25 zou ik misschien fouten kunnen recht zetten die ooit maakte (ook al is dat niet nodig). En toch nog te jong zijn om te beseffen wat al dan niet goed of slecht is voor mij. Ik blijf soms graag in het onwetende van het leven. 

Wat is het gênantste dat je ooit al hebt meegemaakt?
Ik ben Freya. Mijn naam kon evengoed ‘Freya Gênant’ zijn. 

Wat zijn jouw beste en slechtste gewoonte?
Te goedgelovig zijn, dit is zowel mijn beste als slechtste gewoonte. Ik verval dagelijks in de val van de mensheid, terwijl deze eigenschap mij ook de mooiste dingen, vrienden en momenten heeft opgeleverd.

Wat is het mooiste compliment dat je ooit van iemand kreeg? 
Dit is waarschijnlijk ook het vaagste en soort negatiefste compliment wat ik tot op vandaag kreeg. ‘Gij zijt wel een speciale ze’. Op een manier weet ik hierdoor dat de persoon die dit zei, mij uniek vindt en ik een bepaalde manier een indruk heb achter gelaten. Dit kon evengoed een negatieve connotatie hebben.

FR
Qu'est-ce qu'il y a à la toute première ligne de ta “bucketlist”? Comment peux-tu réaliser cela?
Être heureuse, heureuse dans tous les sens du terme. J'espère l'être, mais je pense que c'est aussi un idéal. Je suis avant tout ce que mon coeur me dicte, mais je suis toujours en chemin vers ce bonheur.

Si tu pouvais être le témoin d'un événement passé, actuel ou futur, lequel serait-ce?
Mon enterrement. Je voudrais bien savoir ce que mon entourage dirait au moment où je disparaîtrai. Cela peut sembler égocentrique, parce que ce ne sont souvent que les aspects positifs qui sont commémorés à ces instants. Mais je suis presque certaine que quelques petites choses inattendues sur moi-même, et auxquelles je n'aurais jamais pensé seule, seraient évoquées dans ces circonstances.

Avec quel membre de ta famille as-tu une relation privilégiée?
Mon parrain. Lui et moi, on peut s'exprimer au-delà du verbal, être triste sans larmes, être affectueux sans câlins.

Quel film ou quelle série te touche?
La vita è bella montre jusqu'où on peut aller, ce qu'on peut entreprendre par amour.

Si tu pouvais rester figée à un âge précis, lequel choisirais-tu?
Je choisirais 25 ans. Même si je n'ai actuellement que 19 ans, je pense qu'à 25 ans j'aurais l'occasion de corriger certaines de mes erreurs passées éventuelles (si nécessaire). C'est aussi une période de la vie durant laquelle on ne se rend pas encore tout à fait compte de ce qui peut être bon ou mauvais pour soi. J'aime pouvoir conserver cette part d'innoncence.

Quelle est la chose la plus gênant que tu aies faite?
Je suis Freya, mais mon nom pourrait aussi être “Freya Gênante”.

Quelle est ta meilleure et plus mauvaise habitude?
Ma crédulité est aussi bien mon meilleur et pire trait de caractère. Je tombe fréquemment dans le piège de l'humanisme, mais c'est aussi cela qui m'a fait vivre les plus belles choses, les plus belles amitiés et les meilleurs moments.

Quel est le plus beau compliment que tu aies reçu?
On me dit parfois que je suis une personne singulière. C'est très ambivalent. Je me sens à la fois unique et spéciale, mais cela peut aussi avoir une connotation négative.

Comments